Konsistensi dan Akurasi Data Hasil Pengukuran pada Pengujian Aerodinamika Model Pesawat Jenis Penumpang Sipil (AirLiner) di Wind Tunnel BBTA3-BPPT

Abstract

Abstract
Aerodynamic testing of an aircraft model in wind tunnel is important step in an aircraft design process. National Laboratory of Aerodynamic, Aeroelastic and Aeroacoustics Technology (BBTA3) have conducted a testing of a type of civilian passenger aircraft model to obtain aerodynamic characteristics data in ILST wind tunnel. The test result will be used in design process to predict performance and stability, so that the data must be consistent and accurate. This paper discusses the process of data consistency and accuracy checking by performing short repeatability and long repeatability testing so that the measurement results can be regarded valid and can be used to represent the validity of whole measurement data.

Keywords: Consistency of test result data, wind tunnel, aerodynamics.


Abstraks 

Pengujian aerodinamik sebuah model pesawat di terowongan angin merupakan tahap penting dalam proses desain pesawat. Balai Besar Teknologi Aerodinamika, Aeroelastika dan Aeroakustika (BBTA3) telah melakukan pengujian sebuah model pesawat bertipe penumpang sipil (airliner) untuk mendapatkan data karakteristik aerodinamika di terowongan angin ILST. Data hasil pengujian ini akan digunakan di dalam proses disain untuk memprediksi kinerja dan kestabilan pesawat sehingga data tersebut harus konsisten dan akurat. Tulisan ini mendiskusikan proses pengecekan konsistensi dan akurasi data dengan melakukan pengujian keberulangan dekat dan pengujian keberulangan jauh sehingga hasil pengukuran dapat dinyatakan valid dan dapat digunakan untuk mewakili keabsahan seluruh data pengukuran.

Kata Kunci : Konsistensi data hasil pengujian, wind tunnel, aerodinamika.

https://doi.org/10.29122/joat.v2i1.3816
PDF

References

Abot, Theory of Wing Section, Dover Publication Inc., USA, 1960

de Vries, O., “Equations for the Data Processing ILSTâ€, NLR TR 87122L,

NLR,Amsterdam, 1987.

John J.Bertin/Michael L.Smith., Aerodynamic for Engineering, Prentice-Hall, Inc.,Englewood Cliffs, New Jersey 076323, 1979.

Nelson, R.C.,â€Flight Stability and Automatic Controlâ€, McGraw-Hill, Second

Ed., 1998.

Roskam, J, “Airplane Flight Dynamics And Automatic Flight Controlsâ€, The

University of Kansas, 1979.

Widjiatmoko, G., IZ. Pane dan R. Widodo,†Laporan Hasil ILST External

Balance Calibration : Oktober 1997â€, LAGG.TR.,980010.R, LAGG, 1997.